بررسی وضع کنونی لیشمانیوز جلدی شهر اصفهان

پایان نامه
چکیده

مطالعه حاضر به منظور بررسی وضع لیشمانیوز جلدی شهر اصفهان از آبانماه سال 1378 لغایت بهمن ماه سال 1379 صورت گرفته است. در بررسی عفونت انسانی مجموعا 19245 نفر در دو بخش خانه به خانه و مدارس مورد معاینه قرار گرفتند که در بخش خانه به خانه 27/11% افراد دارای جای زخم و 48/0% دارای زخم حاد می باشند و در بخش مدارس، شیوع جای زخم، 19/4% و شیوع زخم حاد، 29/0% محاسبه گردیده است. در بین افراد دارای ضایعه در هر دو بخش بررسی شد، درخصوص محل ضایعه، بیشترین درصد در صورت و دست و از نظر تعداد ضایعات، بیشتر افراد یک زخمی می باشند.در مطالعات فوق در شهر اصفهان، مجموعا 8 گونه (4 گونه از جنس فلبوتوموس و 4 گونه از جنس سرژنتومیا) صید گردیده است که گونه ‏‎s.baghdadis‎‏ برای اولین بار از استان اصفهان و دو گونه ‏‎s.palestinensis , s.dentata‎‏ برای اولین بار از شهر اصفهان گزارش می شوند. گونه های دیگر صید شده در بررسی فون عبارتند از:‏‎p.papatasi, p.sergenti, s.sintoni, p.alexandri, p. caucasicus‎‏در بررسی فعالیت فصلی، چهار گونه نامبرده از جنس فلبوتوموس به همراه ‏‎s.sintoni‎‏ مورد بررسی قرار گرفت که تقریبا در تمامی گونه ها، پیک فعالیت فصلی در اماکن داخلی و خارجی مطابق خرداد ماه و مردادماه می باشد.در محاسبه نسبت جنسی، در چهار گونه صید شده از جنس فلبوتوموس، نرها و در گونه س‏‎s.sintoni‎‏ ماده ها، جنسیت غالب می باشند. در این بررسی مجموعا669 عدد پشه خاکی، صید گردید که از این تعداد 30/26% ماده و 70/73% نر می باشند.با توجه به بررسیهای انجام شده و ویژگیهای منطقه، چنین نتیجه گیری میشود که لیشمانیوز موجود در نواحی مرکزی شهر اصفهان، از نوع شهری یا خشک ‏‎(acl)‎‏ می باشد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

لیشمانیوز جلدی

Introduction: Leishmaniasis is one of the common parasitic disease which is one of the public health problems in tropical and subtropical regions. Moreover, Iran is faced to this issue. It affects about 20 to 40 cases in every 100000 persons annually and the number of cases is increasing around the world. This deseas is caused by protozoan parasites of the genus Leishmania divided into major an...

متن کامل

وضع کنونی علم در کشور

 این مقاله فصل آخر گزارش پژوهش علم در ایران از دارالفنون تا‌کنون است که در آن رشد علمی در نظام زندگی کشور تجزیه و تحلیل شده است. پیشینه آموزش علوم جدید از زمان صفویه و به خصوص از سال 1288 شمسی به بعد و شرایط کنونی رشد علمی از دیدگاههای اجتماعی ارزیابی و نقد شده است. همچنین، حاصل پژوهشها و پیشرفتهای علمی در سالهای اخیر از نظر ابعاد مختلف اجتماعی ، اقتصادی و تاریخی تحلیل شده است.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023